Ústava ČR-pokračování
LISTINA
ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
Vymezení
pojmů základní právo, základní svoboda či základní práva a svobody Ústava
ani LZPS nikde neobsahuje. Pojem základní práva a svobody pak použil ústavodárce
pro souhrnné označení nejvýznamnějších práv a svobod vyjadřujících
především vztahy jedince a státu. Pojem tak vyjadřuje všechna práva a svobody
uvedená v LZPS. Nepochybně však existují i další práva a svobody, která nejsou
v LZPS obsaženy, a které český právní řád respektuje a chrání.
Základní práva a svobody
lze vymezit pomocí společných charakteristických rysů. Jde o práva a
svobody, která zejména: – jsou ústavně zaručené {čl. 87 odst. 1 písm. d)
Ústavy}; – vymezují vztahy nikoliv mezi jednotlivci či právnickými osobami,
nýbrž vztahy mezi jednotlivcem a státem (veřejnou mocí) navzájem; – mají
zvláštní obsah; – vznikají přímo na základě ustanovení ústavního pořádku
nebo mezinárodní smlouvy podle čl. 10 Ústavy, nikoli z konkrétního právního
vztahu vzniklého na základě právního aktu nebo úkonu (jsou proto trvalé a mají
stejný obsah pro všechny subjekty); – nelze s nimi právními úkony disponovat,
neboť j sou nezadatelné a nezcizitelné (čl. 1 LZPS); – j sou vymahatelné vůči
státu (veřejné moci), prostřednictvím nezávislé soudní moci (čl. 4 Ústavy); –
představují současné ústavní hodnoty, kterými je stát ve své činnosti vázán
(čl. 1, čl. 85 odst. 2 Ústavy) .
Subjekty
základních práv a svobod
Jsou to nositelé
oprávnění, které tvoří obsah základních práv a svobod. Subjekty jsou
především lidské bytosti (fyzické osoby) – jednotlivci. Pro jejich označení
používá LZPS rozmanité pojmy: „každý“, „nikdo“, „občan“, „cizinec“,
„mladiství“, „děti“, „osoby zdravotně postižené“, „rodiče“, „ženy“, „žena v
těhotenství“, „obviněný“, atd. Nejobsáhleji je vymezen okruh subjektů pojmem
„každý“, kterým se rozumí každý člověk. Pokud LZPS v ustanovení neuvádí (např.
v čl. 12 odst. 1) subjekt práva nebo svobody, rozumí se jím „každý“.
Pod pojmem „občan“, se rozumí státní občan ČR (čl. 42 odst. 1
LZPS).
Ve velmi
omezené míře přicházejí v úvahu jako nositelé základních práv a svobod
právnické osoby a sdružení bez právní subjektivity. Nositelem základních práv a
svobod nemůže být (až na vzácné výjimky) státní či veřejná moc. Ta je jich
adresátem.
Převážná
většina práv se vztahuje na všechny lidi – jde o lidská práva. Také pro
svobody je charakteristické, že jsou svobodami každého člověka. Práva
náležející jen občanům jsou práva občanská. Povinnosti ukládané jen
občanům jsou občanskými povinnostmi.
Rozlišení
pojmu práva a pojmu svobody
Práva jsou spojená s
ustanoveními (formulacemi), podle kterých má někdo právo určitým způsobem
jednat, vybírat si obsah a formy svého jednání nebo nejednat a uplatňovat
nároky vůči státní moci.
Svobody jsou pak spojeny s
ustanoveními (formulacemi), ve kterých se jednotlivcům něco zaručuje, garantuje
jako nedotknutelné a hodné ochrany. Svobody zaručují autonomní sféru, kam
nebude veřejná moc zasahovat, leda na základě zákona a v ústavních mezích .
Práva zaručují možnost jednání a uplatňování nároků vůči státní moci, která
má práva zaručit a blíže upravit. LZPS však tato pojmová vymezení důsledně
nedodržuje.
Listina
základních práv a svobod
Formálně
byla LZPS vyhlášena (bez uvozovacího ústavního zákonu) usnesením předsednictva
ČNR ze dne 16. prosince 1992 pod č. 2/1993 Sb., součástí ústavního pořádku ČR.
Koncepce
LZPS:
a) vychází z neporušitelnosti přirozených
práv člověka, práv občana
a svrchovanosti zákona;
b) odpovídá mezinárodním paktům a snese přísná
měřítka demokratičnosti, ústavnosti a právního státu;
c) je nejvyšším pravidlem pro činnost Parlamentu,
orgánů moci výkonné a soudů;
d) je nepřekročitelným omezením moci a záštitou
svobodného a důstojného života lidí;
e) je zárukou právních, politických a sociálních
jistot občanů;
f) má univerzální charakter, její dodržování je v
zájmu všech;
g) její filozofie je nedílnou součástí filozofie pluralitní
demokratické společnosti jako celku atd.
Systematika LZPS
LZPS se sestává z neoznačené preambule a 44
článků, rozdělených do šesti hlav:
Hlava první – Obecná ustanovení (čl. 1 až 4),
Hlava druhá – Lidská práva a základní svobody
(čl. 5 až 23), členící se na oddíl první (Základní lidská práva a svobody) a
oddíl druhý (Politická práva), Hlava třetí – Práva národnostních a etnických
menšin (čl. 24 až 25),
Hlava čtvrtá – Hospodářská, sociální a kulturní
práva (čl. 26 až 35),
Hlava pátá – Právo na soudní a jinou právní
ochranu (čl. 36 až 40), Hlava šestá – Ustanovení společná (čl. 41 až 44).
Preambule LZPS
Neoznačená preambule
LZPS není pouhou proklamací, ale formuluje nejvýznamnější principy a zdroje
základních práv a svobod jako práv přirozených a neporušitelných (text však
nemá přímý normativní obsah). Preambule je neoddělitelnou součástí LZPS,
pod jejímž názvem (nadpisem) je publikována. Vykládat je ji třeba i v
souvislosti s Preambulí Ústavy.
Hlava první. Obecná ustanovení
Hlava první (čl. 1 až 4) navazuje bezprostředně na preambuli LZPS;
konkretizuje základní (všeobecné) právní principy (východiska), které se
vztahují k celé koncepci LZPS a právního řádu: – lidskou svobodu; – rovnost v
důstojnosti i v právech; – nezadatelnost, nezcizitelnost, nepromlčitelnost a
nezrušitelnost základních práv a svobod; – principy demokratického
a právního státu; – zákaz odnárodňování; – způsob ukládání povinností a
omezení základních práv a svobod. Hlava první vymezuje vztah státu k člověku
(občanovi) a naopak i vztah člověka (občana) ke státní moci. Hlava první tedy
zakotvuje základní právní východiska, kterými stanoví obecný právní režim celé
LZPS, tím i základů postavení jednotlivce.
Z ustanovení
vyplývá, že povinnost může na základě zmocnění zákona stanovit i
prováděcí předpis, který se však může pohybovat pouze v mezích tohoto
zákona.
Meze
základních práv a svobod
Ústavně
zakotvená práva a svobody nejsou neomezitelná. Podle čl. 4 odst. 2 meze
základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených LZPS upraveny
výhradně pouze zákonem (nelze je upravit prováděcím předpisem na základě
zákona).
Zákonná omezení základních práv a svobod musí
platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky (čl. 4
odst. 3).
Podle čl. 4
odst. 4 věty první při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí
být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Podle věty druhé taková omezení nesmějí
být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena. Odst. 4 je
obecným výkladovým pravidlem nejen pro tvorbu právních předpisů i výklad a
aplikaci ustanovení o mezích základních práv a svobod, ale také zejména pro ÚS
při posuzování ústavnosti.
Hlava druhá.
Lidská práva a základní svobody
Oddíl
první. Základní lidská práva a svobody
V čl. 5 až 16 ústavodárce soustředil především základní
lidská práva a svobody přiznaná všem fyzickým osobám. Jde o práva a svobody,
které vyjadřují místo jednotlivce v občanské společnosti. Současně mu vytvářejí
prostor pro individuální rozhodování a rozvoj,
tzn., že mu zaručují jeho autonomní (soukromou) sféru a
charakterizují jej jako lidskou bytost ve smyslu čl. 1 LZPS. Subjektem těchto
práv a svobod je každý člověk bez ohledu na občanství, věk či společenské
postavení atd. Pro ostatní a státní orgány z toho plyne absolutní nutnost tuto
sféru respektovat a nezasahovat do ní.
Oddíl druhý. Politická práva
V čl. 17 až 23 LZPS jsou upravena politická práva,
kterými se rozumí práva, která náležejí člověku jako občanu, jako součásti
politicky organizované společnosti – státu. Politická práva umožňují
jednotlivcům i skupinám jednotlivců účastnit se na správě věcí veřejných i
sdělovat názory na záležitosti veřejného života. S ohledem na účel, kterému
mají sloužit i jejich povahu, zákonodárce všechna politická práva konkretizuje
v běžných zákonech.
Hlava
třetí. Práva národnostních a etnických menšin
Hlava třetí
LZPS upravuje individuální práva, která mají jinde v LZPS obecný režim (např. právo
sdružovat se, právo na vzdělání, právo na tlumočníka), která se v čl.
Obsah
ústavní úpravy práv národnostních a etnických menšin nesměřuje v žádném případě
k zaručení výsadního postavení těchto skupin osob vůči ostatním fyzickým
osobám či občanům ČR. Např. zvláštní práva uvedená v čl. 25, nemohou být
takového charakteru, aby narušila ústavní princip rovnosti všech občanů
ČR.
Ústavní pořádek
nikde nestanoví definice národnostní menšiny či etnické menšiny,
ani které takové menšiny na území ČR žijí, nebo které skupiny
obyvatelstva stát za takové menšiny uznává.
Pojem
„národnostní menšina“ a pojem „příslušník národnostní menšiny“ posléze vymezil
zák. č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně
některých zákonů.
Hlava
čtvrtá. Hospodářská, sociální a kulturní práva
Hlava čtvrtá LZPS (čl. 26 až 35) komplexně upravuje práva každého
člověka či občana ČR v ekonomické sféře, v sociálních vztazích, ve sféře
vzdělávací a ve sféře životního prostředí. Navazuje na rozsáhlou úpravu v
mezinárodních dokumentech, vychází z ní a prolíná se s ní (srovnej zejména
Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, zveřejněný
ve vyhlášce č. 120/1976 Sb.). Práva uvedená v hlavě čtvrté LZPS vyžadují
většinou určitá materiální plnění ze strany státu, a proto nároky z nich
vycházející musejí být zákonem specifikovány. Proto se také k většině z nich
vztahuje čl. 41 odst. 1 LZPS.
Hlava pátá. Právo na soudní a jinou právní
ochranu
Hlava pátá LZPS v čl. 36
až 40 komplexním způsobem koncipuje právo osoby na soudní
a jinou právní ochranu. Vedle i jiných ustanovení (zejména čl. 81, čl. 82
odst. 1, čl. 90, 91 a 95) Ústavy především tato hlava vyjadřuje
zákonodárcovo chápání procesní stránky právního státu.
Právo na spravedlivý proces
Každý se
může domáhat stanoveným postupem svého práva (jakéhokoliv práva osoby stanoveného
právním řádem) u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u
jiného orgánu (čl. 36 odst. 1). Pravidlem pro
způsob uplatnění svého práva je řízení před soudem (v procesních mezích
OSŘ, TŘ, soudního řádu správního, zákona o ÚS), ve stanovených případech
je jím řízení před jiným orgánem, zejména správním
[(v
procesních mezích zák. č. 71/1961 Sb., o správním řízení (správního řád)].
Právo na přezkum rozhodnutí orgánu veřejné
správy
Každý,
kdo tvrdí,
že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy,
může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li
zákon jinak (36 odst. 2 věta první). I když
zákon stanoví jinak, z pravomoci soudu nesmí být vyloučeno přezkoumávání
rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny (čl. 36 odst. 2 věta druhá).
Ustanovení
odst. 2 stanoví možnost soudního přezkumu rozhodnutí veřejné správy. Tím je dán
i ústavní základ správního soudnictví. Ve správním soudnictví jednají a
rozhodují krajské soudy a Nejvyšší správní soud. Soudy ve správní rozhodují o
žalobách proti rozhodnutím vydaným v oblasti veřejné správy orgánem moci
výkonné, orgánem územního samosprávného celku, jakož i fyzickou nebo právnickou
osobou nebo jiným orgánem, pokud jim bylo věřeno rozhodování o právech a
povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti veřejné správy (§ 4
soudního řádu správního).
Právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným
rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
Každý má právo na
náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního
orgánu (např. NKÚ) či orgánu státní správy nebo nesprávným úředním postupem (čl. 36 odst. 3). Právním prostředkem, jímž se
poškozený může domáhat satisfakce - náhrady škody, je žaloba podaná u soudu. Za
způsobenou škodu odpovídá stát. Činností v níž je stát odpovědný, se
rozumí jakékoliv rozhodnutí vydané v občanském, správním nebo trestním řízení.
Podmínky a podrobnosti uplatnění tohoto práva stanoví zejména zák. č. 82/1998
Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím
nebo nesprávným úředním postupem, zák. č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci,
§ 49 odst. 5 až 6 zák. č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky atd.
Právo
odepřít výpověď
Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil
nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké (čl.
37 odst. 1).
Není
rozhodující, v jaké procesní pozici má někdo povinnost výpověď podat ani před
kým, resp. komu ji má podat. Např. v trestním řízení právo svědka odepřít
výpověď upravuje § 100 TŘ, přičemž odepřít výpověď jako svědek nemůže ten,
kdo má stran trestného činu, jehož se svědecká výpověď týká oznamovací
povinnost podle § 168 TZ, obdobně § 50 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, upravuje právo každého občana odepřít výpověď, kdyby jí způsobil
nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobám blízkým.
Právo na
právní pomoc
Každý má právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými
státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení (čl. 37 odst. 2).
Součástí
právní pomoci je i poučovací povinnost orgánů veřejné moci.Profesionální právní
pomoc poskytují zejména advokáti, notáři, patentoví zástupci a daňoví poradci.
Obhájcem ve věcech trestních může být jen advokát. V občanském soudním
řízení a ve správním řízení se mohou účastníci dát zastupovat i zástupcem,
který není advokátem. V řízení před ÚS musí být fyzické osoby zastoupeny
advokátem.
Právo na
rovnost účastníků řízení
Všichni
účastníci jsou si v řízení rovni (čl. 37 odst. 3). LZPS garantuje procesní
rovnost účastníků, která platí pro jakékoliv kontradiktorní řízení, a to
jak před státními orgány, tak před nestátními orgány. Účastníky řízení
mohou být fyzické osoby, právnické osoby i stát.
Právo na
tlumočníka
Každý, kdo prohlásí, že
neovládá jazyk, jímž se vede jednání, má právo na tlumočníka (čl. 37 odst. 4). Jedná se o obecné ustanovení,
které doplňuje čl. 25 odst. 2 písm. b) LZPS. Ustanovení se týká jakéhokoliv
úředního jednání, např. řízení pro přiznání důchodu, celního řízení.
Tlumočníky pro jednotlivé jazyky jmenuje ministr spravedlnosti nebo předseda
krajského soudu. Tlumočníku pro jazyky je naroveň postaven tlumočník pro styk s
osobami hluchoněmými. Tlumočníka přibere orgán, před kterým se jednání vede.
Právo na
zákonného soudce
Nikdo
nesmí být odňat svému zákonnému soudci. Příslušnost soudu i soudce stanoví zákon (čl. 38 odst. 1). K rozhodnutí věci jsou povoláni
soudy a soudci podle předem daných procesních pravidel; je vyloučen výběr soudů
a soudců „ad hoc“. Zásada platí v jakémkoliv soudním řízení.
Práva
účastníka řízení a podmínky vyloučení veřejnosti Každý má právo (čl. 38 odst.
2):
aby jeho věc byla projednána veřejně, přičemž
veřejnost může být vyloučena jen v případech stanovených zákonem;
aby jeho věc byla projednána bez zbytečných
průtahů; aby jeho věc byla projednána v jeho přítomnosti; aby
se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům.
V odst. 2
jsou uvedená některá procesní práva účastníka řízení, která jsou v
podrobnostech zakotvena upravena v procesních řádech ( např. v § 2 odst.
Zásada
„nullum crimen, nulla poena sine lege“
Jen zákon stanoví, které jednání je trestným
činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho
spáchání uložit (čl. 39).
Jednání,
která jsou trestným činem, jsou obsažena především v TZ. Za spáchané trestné
činy může soud uložit pouze tresty uvedené v §
Trestní odpovědnost mladistvých a sankce jim ukládané upravuje zák. č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti za protiprávné činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže).
Zásada
soudního rozhodování o vině a trestu za trestné činy – „nulla poena sine lege“
Podle čl. 40 odst. 1 jen soud rozhoduje o vině a trestu
za trestné činy (ustanovení koresponduje s čl. 90 odst. 1 Ústavy). Takové
rozhodování namůže být ani zákonem ani jinak svěřeno jinému orgánu. Trestní
stíhání před soudy je přípustné jen na základě obžaloby nebo návrhu na
potrestání, které podává státní zástupce. Trestné činy uvedené v § 163 TŘ mohou
být stíhány pouze se souhlasem poškozeného. Podmínka souhlasu neplatí v
případech uvedených v § 163a TŘ (např. byla-li trestným činem způsobena smrt).
Zásada presumpce neviny
Každý,
proti němuž je vedeno trestní řízení, je považován za nevinného, pokud
pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla jeho vina vyslovena (čl. 40 odst.
2).
V odst. 2 je
obsažena zásada presumpce neviny (též je zakotvena v § 2 odst. 2 TŘ). S
touto zásadou souvisí zejména čl. 10 LZPS a odvozuje se od ní pravidlo, že
jsou-li v jakémkoliv směru pochybnosti o vině obviněného, rozhodne se vždy v
jeho prospěch (zásada in dubio pro reo).
Práva související s obhajobou obviněného
Podle (čl. 40 odst. 3)
má obviněný právo:
aby mu byl poskytnut čas a možnost k přípravě
obhajoby;
aby se mohl hájit sám nebo prostřednictvím
obhájce. Jestliže si obhájce nezvolí, ačkoliv ho podle zákona mít
musí, bude mu ustanoven soudem;
na bezplatnou pomoc obhájce v případech
stanovených zákonem. Právo obviněného odepřít výpověď
Obviněný má právo odepřít výpověď; tohoto práva nesmí být
žádným způsobem zbaven (čl. 40 odst. 4). Čl. 40
odst. 4 je lex specialis k čl. 37 odst. 1.
Zásada „ne bis in idem“
Nikdo
nemůže být trestně stíhán za čin (skutek), pro který byl již pravomocně
odsouzen nebo zproštěn obžaloby (čl. 40 odst. 5
věta první). Zajišťuje se tak zákaz nového trestního stíhání pro týž skutek.
Tato zásada nevylučuje uplatnění mimořádných opravných prostředků v souladu
se zákonem (čl. 40 odst. 5 věta druhá). Mimořádnými opravnými prostředky podle
trestního řádu jsou dovolání, stížnost pro porušení trestního zákona a obnova
řízení.
Zákaz retroaktivity trestních zákonů
Trestnost
činu se posuzuje a trest ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl
trestný čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele
příznivější
(čl.
40 odst. 6).
LZPS vymezuje předmět zákazu zpětné účinnosti
(zákazu retroaktivity) zákona ve dvou směrech, a to pokud jde o trestnost činu
a pokud jde o ukládání trestu.
Trestností
činu se rozumí možnost být pro trestný čin stíhán, být uznán vinným a
potrestán. Ukládáním trestu se rozumí stanovení druhu trestu, jakož i výměry
trestu u těch druhů trestu, které jsou odstupňovány.
Hlava
šestá. Ustanovení společná
Hlava šestá LZPS obsahuje interpretační a
realizační pravidla, výjimky a omezení některých základních práv a svobod v
LZPS uvedených a též úpravu práva azylu.
Omezení
některých práv
Práv
uvedených v
čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst.
(čl. 41
odst. 1).
Uvedené omezení
se vztahuje na některá hospodářská, sociální a kulturní práva
(např. čl.
28 obsahuje právo zaměstnanců na spravedlivou odměnu za práci a práva na
uspokojivé pracovní podmínky).
Pojem
občan, práva cizinců
Pokud LZPS používá pojem „občan“, rozumí
se tím (počínaje 1. 1. 1993 ) státní občan ČR (čl.
42 odst. 1).
Cizinci požívají v ČR lidských
práv a základních svobod zaručených LZPS, pokud nejsou přiznána výslovně
občanům (čl. 42 odst. 2). Cizincem se rozumí jak
státní občan jiného státu, tak i osoba bez státního občanství (bezdomovec) v
ČR.
Pokud dosavadní
předpisy používají pojmu „občan“, rozumí se tím každý člověk,
jde-li o základní
práva a svobody, které LZPS přiznává bez ohledu na státní občanství
(čl.
42 odst. 3).
Právo
azylu
Právo azylu
nepatří k přirozeným právům člověka, ani k právům občana ČR. Poskytuje je stát
podle svého rozhodnutí, a to jen cizincům. Podle čl. 43 věty první ČR poskytuje
(rozuměj „může poskytnout“) azyl cizincům pronásledovaným za
uplatňování politických práv a svobod. Nikoliv však z důvodů jiných (pouze
z ekonomických, náboženských, národnostních atd.). Právo azylu je právem
individuálním, což neznamená, že cizinec má na udělení azylu nárok (záleží
na volném uvážení ČR, zda azyl poskytne, nebo odepře).
Azyl samozřejmě může být poskytnut, nejen
státním občanům jiného státu, ale i osobám bez státního občanství (bezdomovcům).
Azyl může být odepřen tomu, kdo jednal v rozporu se základními lidskými
právy a svobodami (čl. 43 věta druhá).
Zákonnou úpravu problematiky azylu obsahuje zák.
č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky
(zákon o azylu).
Omezení práv pro některé funkce a profese Podle čl. 44 věty první zákon
může omezit:
- soudcům státním zástupcům právo na podnikání a
jinou hospodářskou činnost a právo uvedené v čl. 20 odst. 2;
- zaměstnancům
státní správy a územní samosprávy ve funkcích, které určí, navíc též právo
uvedené v čl. 27 odst. 4;
- příslušníkům
bezpečnostních sborů a příslušníkům ozbrojených sil navíc též práva
uvedená v čl. 18,
- osobám
v povoláních, která jsou bezprostředně nezbytná pro ochranu života a zdraví,
právo na stávku. Toto omezení se týká okruhu osob bez ohledu na státní
občanství či jiná kritéria, ve specifických povoláních (např. zdravotní
služba, obsluha zařízení jaderných elektráren, rozvodu plynových sítí,
zaměstnanců řízení a zabezpečení letového provozu).
Při
interpretaci je důležité slůvko „též“. Např. příslušníci
bezpečnostních sborů a příslušníci ozbrojených sil mohou mít tedy
zákonem omezeno: – právo na podnikání a jinou hospodářskou činnost, –
právo uvedené v čl. 20 odst. 2, – právo na stávku, a pokud to souvisí s výkonem
služby, též: – petiční právo, – shromažďovací právo a práva uvedená
v čl. 27 odst. 1 až 3.
- Samostatnou kapitolou je činnost „veřejného ochránce práv“. Veřejný ochránce práv v České republice působí podle zákona k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, vykonávajících státní správu, pokud je takové jednání v rozporu s právem, nebo sice právu neodporuje, ale je jinak vadné či nesprávné, tzn., že neodpovídá principům demokratického právního státu a principům dobré správy nebo jsou-li tyto orgány nečinné.
Zákon poskytuje ochránci
rozsáhlá oprávnění provádět v jednotlivých věcech nezávislá šetření, nedává mu
však právo nahrazovat činnost orgánů státní správy a proto nemůže měnit nebo rušit jejich rozhodnutí. Při
zjištění pochybení však může požadovat od úřadů či institucí, aby zjednaly
nápravu. Významným oprávněním veřejného ochránce práv je, že není
vázán návrhy stěžovatelů a může
rozhodnout o zahájení šetření i z vlastní iniciativy.
Uvedené zákonné vymezení
působnosti nedává ochránci právo vstupovat
do soukromoprávních vztahů či sporů (včetně sporů mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli, i když jejich zaměstnavatelem je státní úřad). Nemůže také
zasahovat do rozhodovací činnosti soudů, není odvolacím místem proti jejich
rozhodnutí a oprávněn zasahovat do činnosti
výslovně vyjmenovaných institucí.
DULEŹITÉ POJMY:
absolutní
většina – je
nadpoloviční většinou všech poslanců nebo senátorů, je nutná např. pro volbu
prezidenta v prvém kole, k vyhlášení válečného stavu, v případě Poslanecké
sněmovny je nutná k překonání zamítavého usnesení Senátu k návrhu zákona nebo k
překonání veta prezidenta republiky.
aktivní volební právo - právo volit poslance
nebo senátora má každý občan ČR, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let.
imunita poslance
(senátora) - poslance
ani senátora nelze (nikdy a nijak) postihnout pro hlasování v Poslanecké
sněmovně nebo Senátu nebo jejich orgánech
(čl. 27 odst. 1 Ústavy),
za projevy učiněné v Poslanecké sněmovně nebo Senátu nebo v jejich orgánech
nelze poslance nebo senátora trestně stíhat, poslanec nebo senátor podléhá jen
disciplinární pravomoci komory, jejímž je členem (čl. 27 odst. 2 Ústavy),
stejně tak jen disciplinární pravomoci komory, jejímž je členem, podléhá
poslanec nebo senátor za přestupky, pokud zákon nestanoví jinak (čl. 27
odst. 3 Ústavy), poslance ani senátora nelze trestně stíhat bez souhlasu
komory, jejímž je členem. Odepře-li komora souhlas, je trestní stíhání navždy vyloučeno
(čl. 27 odst. 4 Ústavy), poslance nebo senátora lze zadržet, jen byl-li dopaden
při spáchání trestného činu nebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen
zadržení
ihned oznámit předsedovi komory, jejímž je zadržený členem, nedá-li předseda komory
do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný
orgán povinen ho propustit, na své první následující schůzi komora rozhodne o
přípustnosti stíhání s konečnou platností (čl. 27 odst. 5 Ústavy).
kárná
odpovědnost - rozumí
se jí odpovědnost soudců a státních zástupců v případě, že se dopustili
takového jednání (kárného provinění), kterým došlo k zaviněnému porušení
povinností soudce nebo státního zástupce nebo se dopustili takového jednání,
které snižuje vážnost a důstojnost jejich funkce nebo ohrožuje důvěru v činnost
státního zástupce nebo v odbornost jeho postupu nebo ohrožuje důvěru v
nezávislé a nestranné rozhodování soudce, kárná odpovědnost se uplatní také u
jednání (v případě soudců), které má znaky přestupku podle zvláštních předpisů.
kontrasignace
- rozhodnutí
prezidenta republiky vydaná podle čl. 63 odst.
kvalifikovaná většina – je třípětinová většina
všech poslanců a třípětinová většina přítomných senátorů, Ústava ČR vyžaduje
tuto většinu např. k přijetí ústavního zákona.
národnostní
menšina - je
společenství občanů ČR, žijících na území současné ČR, kteří se odlišují od
ostatních občanů zpravidla společným etnickým původem, jazykem, kulturou a
tradicemi, tvoří početní menšinu obyvatelstva a zároveň projevují vůli být
považováni za národnostní menšinu za účelem společného úsilí o zachování a
rozvoj vlastní svébytnosti, jazyka a kultury a zároveň za účelem vyjádření a
ochrany zájmů jejich společenství, které se historicky utvořilo.
ne bis in idem - nikdo nemůže být trestně
stíhán za čin (skutek), pro který byl již pravomocně odsouzen nebo zproštěn
obžaloby.
nullum crimen,
nulla poena sine lege - jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký
trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání
uložit.
pasivní
volební právo - do
Poslanecké sněmovny může být zvolen každý občan ČR, který má právo volit a v
den voleb dosáhl věku nejméně 21 let, do Senátu může být zvolen každý občan ČR,
který má právo volit a dosáhl věku 40 let.
práva - jsou spojena s
ustanoveními, podle kterých má někdo právo určitým způsobem jednat, vybírat si
obsah a formy svého jednání nebo nejednat a uplatňovat nároky vůči veřejné
moci.
presumpce
neviny - každý,
proti němuž je vedeno trestní řízení, je považován za nevinného, pokud
pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla jeho vina vyslovena.
prostá většina - je nadpoloviční většinou
přítomných poslanců nebo senátorů, tato většina je pravidlem pro přijetí
usnesení příslušné komory, pokud Ústava ĆR nestanoví jinak.
příslušník
národnostní menšiny - je občan ČR, který se hlásí k jiné než české národnosti a
projevuje přání být považován za příslušníka národnostní menšiny spolu s
dalšími, kteří se hlásí ke společné národnosti.
retroaktivita
- zpětná
působnost zákona se použije pouze v tom případě, jestliže je to pro pachatele
příznivější, jinak se trestnost činu posuzuje a trest se ukládá podle zákona
účinného v době, kdy byl čin spáchán.
stav
legislativní nouze - může
nastat za mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní
práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu, nebo kdy hrozí značné hospodářské
škody, vyhlašuje ho předseda Poslanecké sněmovny na návrh vlády na určitou
dobu, ve stavu legislativní nouze může předseda Poslanecké sněmovny na žádost
vlády rozhodnout, že předložený vládní návrh zákona bude projednán ve zkráceném
jednání, rovněž tak ve zkráceném jednání může být projednán návrh zákona k
provedení rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění mezinárodního
míru a bezpečnosti, v upraveném režimu se dále v poslanecké sněmovně projednává
návrh zákona o státním rozpočtu.
svobody -
jsou
spojeny s ustanoveními, ve kterých se jednotlivcům něco zaručuje, garantuje
jako nedotknutelné a hodné ochrany, svobody zaručují autonomní sféru, do které
může veřejná moc zasahovat pouze na základě a v mezích zákona.
ústavní
pořádek - neuzavřený
soubor tvořený Ústavou, Listinou základních práv a svobod, ústavními zákony
přijatými podle Ústavy, ústavními zákony Národního shromáždění Československé
republiky, Federálního shromáždění Československé socialistické republiky a
České národní rady upravujícími státní hranice České republiky a ústavními
zákony České národní rady přijatými po 6. červnu 1992.
ústavnost - jde o stav, kdy se všechny společenské
vztahy realizují v souladu s ústavním pořádkem.
velezrada
- je
takovým jednáním prezidenta republiky, které směřuje proti svrchovanosti a
celistvosti republiky, jakož i proti jejímu demokratickému řádu (§ 96 zák. č.
182/1992 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších změn).
veto
prezidenta republiky - prezident republiky má právo vrátit Poslanecké sněmovně
přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, s odůvodněním do 15 dnů ode dne, kdy
mu byl postoupen, o vráceném zákonu hlasuje Poslanecká sněmovna znovu, jestliže
setrvá na vráceném zákonu absolutní většinou poslanců, zákon se vyhlásí, jinak
platí, že zákon nebyl přijat, pokud bylo veto prezidenta republiky
přehlasováno, prezident republiky, již zákon nepodepisuje.
zákonodárná
iniciativa - právo
podat návrh zákona a zároveň povinnost zákonodárného orgánu se tímto návrhem
zákona zabývat, tj. pokračovat v zákonodárném procesu projednáváním návrhu,
toto právo přísluší poslanci, skupině poslanců, vládě, Senátu nebo
zastupitelstvu kraje.
zákonodárný proces - je Ústavou a zákony o
jednacích řádech komor stanovený proces tvorby zákonů. Lze jej rozdělit do pěti
dále členěných stadií:
1) stadium zákonodárné iniciativy
2) stadium
projednávání návrhu zákona a hlasování o něm
3) stadium
opětovného projednávání návrhu zákona PS
4) stadium
podpisu schváleného zákona
5) stadium
vyhlášení schváleného zákona.
OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ:
1. Charakterizujte
Ústavu ČR.
2. Vysvětlete pojem „ústavní pořádek“.
3. Uveďte odlišnosti v postavení a poslání
Poslanecké sněmovny a Senátu.
4. Charakterizujte stadia legislativního
procesu.
5. Jaký je vztah prezidenta k vládě?
6. Jakou podobu má soustava státního
zastupitelství?
7. Jaká je podoba soustavy obecných soudů?
8. Vyjmenujte a vysvětlete principy výkonu
soudnictví.
9. Jaké
základní poslání má NKÚ?
10. Jaké
základní poslání má ČNB?
11.
Vyjmenujte formy samosprávy v ČR.
12. Charakterizujte Listinu základních práv a
svobod a uveďte její systematiku.
13. Vysvětlete pojem „právo“ a „svoboda“.
14. Vysvětlete princip procesní rovnosti
účastníků v řízení.
15. Vysvětlete presumpci neviny.
16. Vysvětlete zákaz zpětné působnosti zákona v
trestním právu.